20 nov. 2010

Attityd hos Björklund...

Nu blev jag lite sur. Utbildningsministern intervjuas i Skolvärlden och på frågan "Finns det något som kan göra att ni river upp beslutet om att de estetiska ämnena på gymnasiet förblir obligatoriska?" svarar han följande:
Nej, de som är kritiska är de som undervisar i ämnena.

Men... jag är kritisk och undervisar inte i estetiska ämnen
. Väldigt många som jag har talat med är kritiska och undervisar inte i estetiska ämnen. Professor Mikael Alexandersson som jag refererade till i ett tidigare inlägg är också kritisk. Nja, jag skall inte räkna upp en lista på detta sätt men varför generaliserar Björklund på detta viset? Är det symptomatiskt för hur han bemöter kritik? De som som inte delar Björklunds reformförslag marginaliseras till att tillhöra grupper med egna särintressen? Vart tog viljan till att lyssna på argument vägen?
De mörka molnen blir allt tätare...

Inga kommentarer: