7 dec. 2007

Hur viktigt är det?

En kort fundering efter att ha läst en nyhet från IDG.se om "Hologram i konferensrummet...". Tekniken låter häftig och volymetriska bilder var ett nytt ord för mig. Jag har lätt för att fascineras av detta framtidsperspektiv. Men, hur viktigt är det egentligen med denna teknik, om det är själva innehållet i mötet som är viktigt? Jag vet att all teknik kostar och skall fungera när det används. Därför blir jag fundersam över den egentliga nyttan med så tunga system som artikeln redogör för. Dessutom är ju systemet väldigt platsbundet.
De distansstudenter jag har haft i seminariearbeten har inte självklart prioriterat den webkamera som systemet vi använt erbjuder. De har suttit hemma, och geografiskt spridda över hela Sverige och snabbt blivit rutinerade på webkommunikation via headset och den gemensamma skrivytan, som uppskattats mer än kameran. Det är detta som får mig att fundera över hur viktigt är det egentligen att alla ser varandra för att uppleva närvaro? Ungefär som om vi inte skulle kunna kommunicera längre i telefon... tyck gärna till...

Inga kommentarer: