Audrey Watters fortsätter nyfiket sina granskningar av ed-tech världen på sin sida hackeducation.com. Alltid intressant och kopplat till både teori och historia.
Nedan ett citat som kanske lockar till läsning av hennes senaste text "Google Classroom and the Teaching Machine"
As I research and write Teaching Machines, I’m struck by how much of the history of education technology from the early 20th century onward is concerned with the very things this Edsurge excerpt exults: long-running efforts to automate assignments and assessment, for example.
These are frequently framed as "labor-saving” advancements for teachers, who as psychologist Sidney Pressey wrote in 1926, are “woefully burdened by such routine of drill and information-fixing. It would seem highly desirable to lift from her shoulders as much as possible of this burden and make her freer for those inspirational and thought-stimulating activities which are, presumably, the real function of the teacher."
Hur stark är inte drömmen om att förenkla lärprocessen med hjälp av teknik både för lärare och elev. Men, i vår positiva förhoppning kanske vi missar en kritisk analys av vad lärande egentligen är.
Drömmen om snabbt och effektivt lärande formuleras och gestaltas på många sätt, både i film och politik. Men, tänk om det vore så enkelt... :)
och ändå så finns det så mycket som är bra och såå många resureser i den digitala omvärld som är så främmande för allt för många lärare fortfarande. Till er som ännu inte upptäckt www.pedagogdalarna.se. Passa på att bekanta er genom läsning av Marie Linders utmärkta rapport från Wikimania 2014. Är du fortfarande tveksam till wikipedia i skolsammanhang så kan du få lite att fundera på genom den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar