20 okt. 2010

lite allvarlig lek

Sitter hemma/borta och tar en sjukdag. Det är irriterande när kroppen inte lyder. Jag vill ju jobba. Nåja, jag testar https://www.google.com/latitude
med en vän och ser till viss förtjusning att jag placeras geografiskt helt riktigt. Eftersom jag gör det så antar jag att min vän befinner sig där google.com/latitude placerar honom. Intressanta möjligheter till totalkontroll ;)
Sedan leker jag mig fram på http://www.faktoider.nu/index.php med anledning av påståendet att Sokrates skall ha yttrat följande påstående:
Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare.
Hur sant är det egentligen? Påminner lite om den där (märkliga) undersökningen som hävdar att dagens föräldrar i genomsnitt pratar med sina barn ungefär två minuter om dagen... eller var det fyra? Hur nu detta kan mätas. Avsikten bakom det som sägs är viktigt i ett kritiskt tänkande. Kolla socialantropologen Åsa Bartholdssons detektivarbete "Visst pratar vi med våra barn"

3 kommentarer:

Isabelle E sa...

Det är väl kanske kvaliteten på samtalet som räknas? Jag upptäckte att när man flyttar hemifrån blir samtalen med mamma och pappa färre, men mycket trevligare. Om vi är i samma hus, och pratar i 10 minuter om dagen, men hälften är en monolog om hur dålig jag är på att diska, städa, bädda, tvätta eller dyl. så tär nog den konversationen mer på relationen än vad den hjälper.
Hoppas det är bra med dig Ulf!

Ulf O G sa...

Jotack - jag är nog på benen igen imorgon. Det är klart att det är kvalitén på samtalet som räknas. Men jag tror att Åsa Bartholdssons artikel även nämner den undersökning som som trots allt sannolikt låg till grund för allt detta. Om jag minns rätt så baserades undersökningen på vad vi gör huvudsakligen och vi kan bara göra en sak i tagen. Så pratar jag med min son i bilen så räknades inte detta in - jag körde ju bil :)

Ulf O G sa...

Du kan säkert få tag i artikeln på biblioteket i Lund. Den är klart läsvärd http://dalea.du.se/research/?itemId=863
Ser du... läraren förföljer dig :)