15 apr. 2008

Kommunikation & Utbildning


Vill bara tipsa om nätets möjligheter.
Titta på videon som presenterar upplägget att studera Kinesiska på distans, över Internet.
Ingen revolutionerande nyhet men ändå illustrativt vad som är möjligt. För bara några år sedan när jag arbetade med att implementera distansformen i utbildningssammanhang fick jag kommentaren från en docent i engelska.
-Det är ju intressant det där med distansundervisning men det är ju inget för oss...
-Varför då? frågade jag
Då tittade hon på mig som om jag borde fatta själv...
-Jamen det är ju språk jag undervisar i.
Då flög något i mig som jag lärt av mina barn och jag replikerade.
-Ock?

Ja, det hela utmynnade i en demonstration om möjligheterna till kommunikation på Internet via headset, webkamera samt en gemensam skrivyta. Fascinerat tittar hon och utbrister.
-Jag kanske får tänka om då.

Precis så är det. Hindren sitter inte alls i tekniken utan i våra föreställningar om hur saker och ting skall vara :)
Jag kom att tänka på det när jag såg sidorna som erbjuder studier i Hebreiska, Kinesiska och Engelska över webben.
Det påminner starkt om det upplägg jag själv var med om att införa på Högskolan Dalarna 2003. Så fick jag sagt det också.

Inga kommentarer: