10 mars 2009

En högst personlig text. Möjligen bara en slags minnesanteckning jag hittade i datorn.

En beskrivning av processen bakom skapandet av en nätbaserad lärarutbildning. Naturligtvis är det en efterkonstruktion och i viss mån en tillrättalagd tankeprocess. Men, jag har försökt att så här i efterhand fundera på vad som var väsentligt under åren 2002 och framåt. Bakom varje punkt/rubrik döljer sig en uppsats som ännu inte är formulerad i text.
  • En vision om vad som är möjligt
  • Programförståelse, nationellt och regionalt
  • Identifiera kritiska områden (VFU!)
  • Förankring i utbildningsorganisationen
  • Strategi för stöd till kollegor
  • Tydlig idé om lärande
  • Förmåga att se ur studentperspektivet
  • Teknikfokus – varför? Tecken på omognad?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag saknar bakgrund - har ni kört nätbaserat i stor skala sedan 2002?

Den sista punkten skulle jag gärna läsa mer om. Om kärleken till teknik är ett tecken på omognad... Har den tendensen blivit mindre? Går det att beskriva som en fas?

När jag läs HUT tycker jag snarare att den upphöjts till norm...

Ulf O G sa...

Jodå, utmaningen som gavs mig var att skapa en hel lärarutbildning på distans med start vt2003. Då erbjöds två inriktningar. Idag är det många... Det finns två hyggligt bra presentationer på webben, en från kunskapskanalen https://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/6250 och en äldre på SUNET http://www.meetings.sunet.se/ex-education-jannes.php?lang=sv

Men vad gäller teknikfokus så har jag ett komplicerat förhållande till tekniken. En slags blandning av nörd och kritiker. Jag tror att man måste lära sig, bli förtrogen med det som jag brukar kalla den digitala arkitektur/möjligheter vi har till förfogande, för att se de pedagogiska möjligheter vi har. Tekniken är inget självändamål, men om den hjälper mig att kommunicera med människor då blir jag nyfiken...

Jag är lärare, därför är jag nyfiken. Jag är nyfiken på kommunikation i alla former och därmed de möjligheter tekniken skapar. Jag vill egentligen inte kalla mig IT-pedagog lika lite som OH-pedagog eller ute-pedagog eller inne-pedagog eller ... ja du förstår vad jag menar :) Man får liksom värja sig från att göra medlet till mål. I detta har väl HUT en del att fundera vidare på. Det blir lite röriga tankar men jag har inte sortera dom ännu... och vet inte riktigt om jag ens vill det heller...