1 feb. 2009

Jusek frågar sina läsare om videomöten

Vill du byta dina jobbresor mot videomöten för att spara miljön?
Webbfrågan i Jusek är intressant. Titta på relultatet. Idag, den 1 februari var siffrorna
Ja: 63%
Nej: 16%
Tveksamt: 20%
Som alltid vad gäller den här typen av frågor funderar jag på värdet av resultatet. Vet de som svarar vad dom svarar på? Hur många av de som svarat har erfarenhet av videomöten? Om dom har det, vilken typ av videomöten har de varit på. Kort sagt, vilken föreställning om videomöten har de som svarar på frågan? Jag gillar ändå att frågan ställs så här för det visar på en ökad villighet att diskutera miljön i relation till resor.


Artikeln som föregår webbfrågan (förhoppningsvis för den som svarar) är intressant att läsa. Bengt Littorin påpekar mycket riktigt att det är stor skillnad på tekniken för virtuella möten idag än för tio år sedan. Han påpekar också med tanke på detta att kunskapen om möjligheterna är dåliga. Sen säger Littorin Vi måste leka oss fram och testa. Jag gillar det.
Jag avslutar med ytterligare ett citat som jag vill understryka:
Det handlar om kultur snarare än teknik. Vi måste ju träffas för att ha kul och lära känna varandra, för att sen kunna jobba mer effektivt. Vi kanske kan byta två av fyra möten i Bryssel mot videokonferenser? Vi ska inte sluta resa, men jobba effektivare och resa mindre.

Inga kommentarer: