22 jan. 2009

webbkonferenssystem

Jag fortsätter att nyfiket utforska olika webbkonferenssystem lite då och då eftersom det snart blir akut för flera lärosäten, att ersätta marratech, om de inte redan har gjort det. Jag förbereder en arbetsgrupp för detta och sonderar lite bara. På vägen hittade jag följande intressanta och användbara länkar. Först i en artikel på Wikipedia där begreppet "web conferens" reds ut och det nya märkliga begrebbet webinars nämns. Där länkar jag mig fram till "Comparison of web conferencing software" där ett antal (18) system jämförs. Denna artikel orsakar en del huvudbry och jag går vidare till nästa hållplats som låter spännande "Robin Good's Official Guide to Web Conferencing and Live Presentation Tools" Den kommer att ta tid att läsa... och frågan är om jag kommer att betala 59,95$ för full access en vecka... kanske.List of collaborative software är nästa artikel i wiki som kommer att vara användbar. Ytterligare ett tips för jämförelse kom med Vanessa Haakensons blogg "Top 5 FREE Video Conferencing Tools to Teach or Conduct Webinars"

Så, nu är det bara att plåga sina vänner genom att bjuda in dom till samtal i diverse olika miljöer.

Som avslutning på denna länksamling kan jag inte låta bli att nämna en ny portal där studenter (undrans varför de använder begreppet "elever", det trodde jag var mer tillämpbart för ungdomsskolan. Visst är man fortfarande student, om man studerar på högskola/universitet?...) betygsätter lärosäten, kurser, program och enskilda lärare. Inte vet jag om det är bra, men det finns nu i alla fall på följande plats http://studentertycker.se



Inga kommentarer: